سهم اجاره‌نشینی در شهر‌ها ۵ برابر روستا‌ها | سهم اجاره‌‎نشینی در روستا‌ها چقدر است؟  نامه مهم اتاق اصناف: طلافروشی‌ها موظف به ثبت معاملات خود در سامانه جامع تجارت شدند افزایش دوبرابری تعداد پرواز‌های مستقیم ایران و روسیه در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ فرایند تخصیص ارز برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد واکنش جالب کارشناس تغذیه به خبر توقف تولید نوشابه کوکاکولا در ایران جزئیاتی از رأی دیوان عدالت درباره واردات قطعات خودرو زوجین تهرانی با وام مسکن نمی‌توانند بیشتر از ۷ متر آپارتمان خریداری کنند | حساب و کتاب اقساط وام مسکن را ببینید چرا بازار بورس پویا نیست؟ | تحلیل جمعی از کارشناسان از سایه جنگ بر بازار سهام بودجه اکتشافات ذخایر معدنی در ایران، یک‌دهم استاندارد جهانی است درآمد‌های مالیاتی خراسان رضوی از محل شناسایی مؤدیان جدید و فرار مالیاتی، ۴۵ درصد افزایش یافته است تولید آزمایشی «سمند سورن» در ایران خودرو خراسان آغاز شد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) وعده ایران خودرو به خریداران: تا پایان سال همه خودرو‌های طرح اخیر را تحویل می‌دهیم | برنامه ایران خودرو برای بهار و تابستان ۱۴۰۴ عرضه ۳۵۰ ملک در مزایده سازمان اموال تملیکی | ملکی به ارزش پایه ۹۶۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته می‌شود موضوع مشاغل سخت درخصوص جان‌باختگان معدن طبس مغفول نخواهد ماند چرا سود سهام عدالت واریز نمی‌شود؟ (۱۰ مهر ۱۴۰۳) وزن منفی ریسک‌های سیستماتیک در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۰ مهر ۱۴۰۳) رشد ۳۵ درصدی صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ دولتی برای عرضه سهام عدالت به جاماندگان نرخ امروز طلا و سکه در مشهد چقدر است؟ (۱۰ مهر ۱۴۰۳) نیازی به واردات گوشت برای تنظیم بازار نداریم | به سهولت توان تولید یک میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد افت محسوس قیمت خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) متضرر اصلی توقف‌های مرزی کامیون‌ها، مصرف‌کننده نهایی و صاحبان کالاها هستند قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ مهر ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۸۹۸ میلیون تومان شد هنوز قیمت جدید شیر به کارخانه‌‌های لبنیات ابلاغ نشده است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۱۰ مهر ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد: ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان
سرخط خبرها

شیر گران شد و خریداری ندارد | صادرات، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در داخل!

  • کد خبر: ۲۹۱۷۳۰
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
شیر گران شد و خریداری ندارد | صادرات، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در داخل!
چندی پیش خبر افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر جریان‌ساز شد. نهاد‌ها و تشکل‌های مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار، نرخ‌هایی را برای شیر خام اعلام کردند. این در حالی است که قیمت شیر باید در شورای قیمت‌گذاری تعیین شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران صادرات محصولات لبنی را از روی اجبار می‌داند: «اگر صادراتی هم رخ می‌دهد که ۸۰ درصد آن به کشور‌های همسایه عراق، پاکستان و افغانستان است، به نوعی از روی ناچاری بوده و کاهش قدرت خرید مردم چاره‌ای جز صادرات باقی نگذاشته است. اگر توان خرید داخل بهبود پیدا کند، حتی محصولات با قیمت‌های بهتری صادر می‌شوند». این بدان معنا است که کاهش قدرت خرید مردم نه تنها باعث شده است که سهم مصرف شیر در سبد خانوار کاهش یابد، بلکه صادرات شیر نیز با قیمت پایین‌تری انجام می‌شود.

چندی پیش خبر افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر جریان‌ساز شد. نهاد‌ها و تشکل‌های مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار، نرخ‌هایی را برای شیر خام اعلام کردند. این در حالی است که قیمت شیر باید در شورای قیمت‌گذاری تعیین شود. به تازگی نیز انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری، خواستار اعلام نرخ خرید تضمینی شیر خام از سوی وزیر جهاد کشاورزی شد. در نهایت، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران اعلام کرد که شیر خام همچنان با قیمت گذشته عرضه می‌شود. مرکز آمار ایران و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز گزارش‌های متعددی درباره تأثیرات افزایش قیمت شیر بر مصرف داخلی ارائه داده‌اند.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی اعلام کرده است که «فرآورده‌های لبنی یکی از مهم‌ترین کالا‌های صادراتی بخش کشاورزی است». بر اساس آخرین آمار‌های سازمان FAO، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا در سال میلادی گذشته بوده است. سال گذشته، سهباشهم ایران از صادرات شیر و لبنیات در کشور‌های قاره آسیا ۱۷ درصد بوده است.

برخی صادرات شیر به کشور‌های همسایه را یک استراتژی اقتصادی می‌دانند که منجر به ارزآوری برای کشور می‌شود. اما این استراتژی اقتصادی تنها در صورتی موفقیت‌آمیز است که صادرات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در داخل نباشد. در حال حاضر، شیر و برخی از مواد غذایی از سبد خانوار حذف شده‌اند و این کاهش مصرف پیامدی ندارد جز به خطر انداختن سلامت جامعه. داده‌ها نشان می‌دهند که سرانه مصرف شیر در ایران به کمتر از ۷۰ لیتر در سال رسیده است، در حالی که این عدد در کشور‌های توسعه‌یافته به‌طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ لیتر است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز بر اهمیت مصرف لبنیات برای سلامت عمومی تأکید دارد و کاهش مصرف این محصول می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با کمبود کلسیم شود.
منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->